Oppimisryhmittely ja valinnaisuus: Seurantatutkimus Keravan painotuspoluista

Mistä on kyse?

Tutkimushankkeessa tarkastellaan Keravan kaupungissa käyttöön otettua uutta oppilasryhmittelyä suhteessa yläkoululaisten oppimiseen, motivaatioon, hyvinvointiin ja kouluun liittyvin kokemuksiin sekä huoltajien koulutusvalintoja. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten painotetun opetuksen muu kuin luokkamuotoinen oppilasryhmittely rakentuu oppilaiden osaamisen, hyvinvoinnin ja kokemusten sekä huoltajien käsitysten näkökulmista 2020-luvun suomalaisessa kaupunkiympäristössä.

Tutkimushanke koostuu kolmesta työpaketista, joissa kysely-, haastattelu- ja rekisteriaineistoin selvitetään:

  1. Onko yläkoululaisten oppimisessa, hyvinvoinnissa ja motivaatiossa eroja

    A) eri painotuspoluilla opiskelevien ja

    B) uudistuksen mukaisesti ja vanhassa mallissa opiskelevien oppilaiden välillä?

  2. Miten nuorten koulutusvalinnat rakentuvat peruskoulussa ja miten painotuspolut jäsentyvät suhteessa toisiinsa huoltajien näkökulmasta?

  3. Millaisia kokemuksia nuorilla on erilaisista oppilasryhmittelyn tavoista koulun arjessa?

Tietosuojaselosteeseen pääset täältä.

Tutkimuksen yhteyshenkilöt

Risto Hotulainen
Tutkimushankkeen johtaja, professori
risto.hotulainen@helsinki.fi


Satu Koivuhovi
Erikoistutkija
satu.koivuhovi@utu.fi
+358 29 450 4007


Piia Seppänen
Professori
piia.seppanen@utu.fi


Mari-Pauliina Vainikainen
Professori
mari-pauliina.vainikainen@tuni.fi


Sonja Kosunen
Apulaisprofessori
sonja.kosunen@helsinki.fi


Faruk Nazeri
Tutkija
faruk.nazeri@tuni.fi


Sonja Ojala
Projektisuunnittelija
sonja.ojala@helsinki.fi

Ajankohtaista