Tuettu 2
Tuettu 2 on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa tarkastellaan inkluusiota opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta.
Mistä on kyse?
Tutkimus koostuu kahdesta päätyöpaketeista. Työpaketissa 1 jatketaan Tuettu-tutkimuksessa kerätyn pitkittäisaineiston analysointia tutkimalla luokkatason tekijöiden yhteyttä osaamiseen sekä oppimista ja koulunkäyntiä koskeviin asenteisiin. Työpaketissa 2 keskitytään koulujen päätöksentekokäytäntöjen mallintamiseen erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ryhmittelymenettelyiden osalta uuden lainsäädännön mukaisesti. Tässä työpaketissa tunnistetaan kouluja, joiden käytänteitä mallinnetaan syvällisemmin laadullisella aineistolla.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa inkluusion toimivuudesta kaikkien oppilaiden näkökulmasta sekä tuen toteutumisesta osana yleisopetusta ja erilaisissa erityisluokissa. Lisäksi tulokset tarjoavat empiiristä näyttöä koulujen eri toimintamallien vaikutuksesta osaamistuloksiin kansallisella tasolla.
Tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia (01.09.2025–31.08.2029).
Tavoitteena on tutkia:
Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opetusryhmä – yleisopetuksen luokka tai erityisluokka – on yhteydessä heidän suoriutumiseensa osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin?
Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opiskelu yleisopetuksen luokassa on yhteydessä muiden oppilaiden suoriutumiseen osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin?
Miten luokan oppilaskokoonpano on yhteydessä oppilaiden kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviin asenteisiin?
Miten oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvät kunta- ja koulutason tekijät, kuten resurssit, ovat yhteydessä oppilaiden osaamistuloksiin?
Miten koulutason päätöksenteon prosessit näkyvät inkluusion edistämisessä sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumisessa?
Aineistot
Työpaketin 1 aineistossa seurattiin kansallisella otoksella samoja oppilaita 4. vuosiluokalta 6. vuosiluokalle kevätlukukausina 2022–2024. Oppilaat tekivät osaamistehtäviä ja vastasivat oppimista ja koulua koskeviin asenneväittämiin. Lisäksi tutkimuskoulujen rehtoreille ja opettajille suunnattiin kyselyt, ja tutkimukseen osallistuneista kouluista kerättiin tietoja tilastokeskuksesta ja kunnilta.
Työpaketissa 2 kerätään koulutason aineistoa vuosina 2027–2028 opetushenkilöstön fokusryhmähaastatteluilla ja järjestämällä työpajoja.
Julkaisut
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Tutkimuksen etiikka ja tietosuoja
Tutkimukselle on saatu Helsingin yliopiston ihmistieteiden eettisen ennakkoarvioinnin toimikunnalta lausunto (17.5.2021) osoitukseksi sitoutumisesta tutkimuseettisten periaatteiden noudattamiseen.
Tutkimuksen tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (DPIA) on hyväksytty Tampereen yliopistossa 27.8.2021.
Työpaketin 1 aineistoa koskevat tietosuojailmoitukset
Tutkimuksen yhteyshenkilöt
Ninja Hienonen
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
ninja.hienonen@tuni.fi
+358 50 3182273
Nestori Kilpi
Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REAL
nestori.kilpi@tuni.fi
+358 50 4397576
Markku Jahnukainen
Helsingin yliopisto
markku.jahnukainen@helsinki.fi
+358 29 4144122