DigiVOO

DigiVOO undersöker digitaliseringens inverkan på inlärningssituationer, inlärning och inlärningsresultat inom den grundläggande utbildningen.

Forskningsprojektet DigiVOO, som är ett konsortium mellan Tammerfors universitet och Helsingfors universitet, undersöker digitaliseringens inverkan på gymnasieelevernas lärande, inlärningssituationer och inlärningsresultat. Undersökningen genomförs som en utvärdering av undervisnings- och kulturministeriet.

Resultaten av forskningsprojektet kan användas för att planera den pedagogiska användningen av lärmiljöer. Ingen liknande forskning har tidigare genomförts i Finland. Resultaten kommer att användas i det nationella planerings-, styrnings- och utvecklingsarbetet i samband med digitaliseringen av den grundläggande utbildningen.

För att bedöma digitaliseringens inverkan kommer uppgifter som samlats in av Helsingfors universitets centrum för utbildningsutvärdering sedan 2001 att kombineras och jämföras med nationella uppgifter som samlats in under läsåret 2021-2022. De nya nationella uppgifterna kommer att baseras på ett slumpmässigt urval och samlas in med hjälp av en digital utvärderingsmiljö. Genom att kombinera data från befintliga och nya data kan digitaliseringens inverkan på läranderesultaten bedömas.

Utöver de nationella uppgifterna kommer loggdata och intervjuer med elever att undersökas för att fastställa digitaliseringens inverkan på lärandesituationer och lärande. Resultaten kommer att presenteras i en interimsrapport i december 2021 och en slutrapport i december 2022, och de kommer att rapporteras i internationella vetenskapliga artiklar.

Forskningsprojektet leds av professorerna Mari-Pauliina Vainikainen (TAU) och Risto Hotulainen (HY) samt docent Petri Ihantola (HY). Flera REAL-forskare arbetar med forskningsprojektet.

Undervisnings- och kulturministeriet har publicerat ett integritetsmeddelande på sin webbplats. Du hittar meddelande här.

Kontaktperson för forskning

Senaste nyheter