PROJEKTIT
Aktiiviset projektit
-

Horizon Europe MapIE -projekti
MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education on nelivuotinen Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REALin johtama Horizon Europe -hanke. Tutkimuskonsortioon kuuluu koulutuksen arviointitutkijoita Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksesta, Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta, Oslon yliopistosta, Göteborgin yliopistosta, Frankfurtin Goethe-yliopistosta ja Szegedin yliopistosta.
-

HyMy-hanke
Henkilöstön hyvinvointi ja myötätunto varhaiskasvatuksessa (HyMy) -tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointi ja työyhteisön ilmapiiri heijastuvat vuorovaikutuksen laatuun henkilöstön ja lasten välillä. Tutkimuksessa tarkastellaan laajemmin koko yhteisön myötätuntokulttuurin rakentumista ja pyritään mallintamaan konkreettisia tekoja ja käytäntöjä, jotka tukevat lasten ja aikuisten hyvinvoivaa yhteisöä. Tutkimushanketta rahoittaa Emil Aaltosen säätiö (2025–2027).
-

Oppimaan oppimisen arviointitutkimus 2024
Oppimaan oppimisen valtakunnallinen arviointi 2024 on tutkimushanke, jossa selvitetään Suomen yhdeksäsluokkalaisten osaamisen tasoa, motivaatiota ja asenteita vuonna 2024 ja näissä tapahtuneita muutoksia vuosiin 2001, 2012 ja 2017 verrattuna.
-

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Koulutuksellisen tasa-arvon periaatteet ovat suomalaisessa koulutuspolitiikassa keskeisiä niin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen kuin toisen asteen koulutustakuunkin osalta. Erityisopetuksen toimintamallien avulla koko ikäluokka on saatettu saman koulujärjestelmän piiriin ja kullekin oppilaalle pyritään järjestämään parhaiten oppimista ja koulutusjärjestelmässä etenemistä tukeva opetusmuoto.
-

Oppimisryhmittely ja valinnaisuus
Oppimisryhmittely ja valinnaisuus: Seurantatutkimus Keravan painotuspoluista
-

Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa
Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutetaan tutkimushanke ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) yhteistyössä Turun yliopiston Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen (CELE), Tampereen yliopiston Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskuksen (REAL) sekä Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimusryhmän (NEDIS) välillä.
-

PISA-tutkimus
PISA (Programme for International Student Assessment) on OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, jossa kartoitetaan kansainvälisessä vertailukehyksessä kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.
-

TAR-hanke
TAR-hankkeen tarkoituksena on tutkia valtion erityisavustuksen (tarveperusteinen rahoitus, TAR) koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävien toimenpiteiden vaikuttavuutta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Hanke on Tampereen korkeakoulusäätiön, Itä-Suomen yliopiston, Turun yliopiston, Työn ja talouden tutkimuslaitos LABOREn ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen muodostaman konsortion tutkimushanke.
-

Tuettu 2
Tuettu 2 on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa tarkastellaan inkluusiota opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta.
Menneet projektit
-

DigiVOO-hanke
DigiVOO tutki Digitalisaation vaikutusta oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin perusopetuksessa.
-

ELOA-hanke
ELOA-hanke järjesti laaja-alaista osaamista, oppiainerajat ylittävää oppimista ja niiden opetusta ja arviointia käsittelevän 5 opintopisteen täydennyskoulutuksen peruskoulun ja lukion opettajille.
-

Korona-tutkimushanke
Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteistyöhankkeessa selvitettiin koronan aiheuttamien poikkeusolojen vaikutuksia koulunkäyntiin, opetukseen ja hyvinvointiin.
-

Laaja-alaisen osaamisen arviointi
“Laaja-alaisen osaamisen opetus ja arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä” oli vuosina 2018-2021 toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, eli yksi hallituksen vuonna 2018 alkaneista kärkihankkeista.
-

Tuettu-tutkimus
Tuettu-tutkimus oli Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa selvitettiin inkluusioon liittyviä kysymyksiä opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta.
-

Tulevaisuuden taitojen tietokonepohjainen arviointi
Tämän hankkeen tarkoituksena oli luoda uudenlaisia dynaamisia digitaalisia arviointityökaluja laaja-alaisen osaamisen arvioimiseksi koulutusinstituutioissa.