DigiVOO

DigiVOO tutki Digitalisaation vaikutusta Oppimistilanteisiin, Oppimiseen ja Oppimistuloksiin perusopetuksessa

Tampereen korkeakoulusäätiön ja Helsingin yliopiston muodostaman konsortion DigiVOO-tutkimushankkeessa selvitettiin digitalisaation vaikutuksia yläkoululaisten oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin. Tutkimus toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön arviointina.

Tutkimushankkeen tuloksia voi hyödyntää oppimisympäristöjen pedagogisen käytön suunnittelussa. Vastaavaa tutkimusta ei oltu toteutettu Suomessa kansallisesti aiemmin. Tutkimustuloksia hyödynnetään perusopetuksen digitalisaatioon liittyvässä kansallisessa suunnittelu-, ohjaus- ja kehittämistyössä.

Digitalisaation vaikutusten arvioimiseksi yhdistettiin Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen keräämiä aineistoja vuodesta 2001 alkaen ja verrattiin tuloksia lukuvuonna 2021–2022 kerättyyn valtakunnalliseen aineistoon. Uusi valtakunnallinen aineisto perustui satunnaistettuun otokseen, ja kerättiin digitaalista arviointiympäristöä hyödyntäen. Yhdistämällä tietoja olemassa olleista ja uudesta aineistosta voitiin arvioida digitalisaation vaikutuksia oppimistuloksiin.

Valtakunnallisen aineiston lisäksi tutkittiin myös lokitietoja ja haastateltiin oppilaita, jotta voitiin selvittää digitalisaation vaikutuksia oppimistilanteisiin ja oppimiseen. Tuloksia esiteltiin hankkeen väliraportissa joulukuussa 2021 ja ensitulosraportissa joulukuussa 2022. Lisäksi tutkimustuloksia raportoidaan kansainvälisissä tieteellisissä artikkeleissa.

Tutkimushanketta johtivat Professorit Mari-Pauliina Vainikainen (TAU) ja Risto Hotulainen (HY) sekä apulaisprofessori Petri Ihantola (HY). Tutkimushankkeessa työskenteli useita REAL:n tutkijoita.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut hankkeen tietosuojailmoituksen sivuillaan. Löydät ilmoituksen tästä linkistä.

Tutkimuksen yhteyshenkilö

Tiedotteet ja uutiset