Oppimaan oppimisen arviointitutkimus 2024

Oppimaan oppimisen valtakunnallinen arviointi 2024 on Tampereen yliopiston ja Helsingin yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke. Siinä selvitetään Suomen yhdeksäsluokkalaisten osaamisen tasoa, motivaatiota ja asenteita vuonna 2024 ja näissä tapahtuneita muutoksia vuosiin 2001, 2012 ja 2017 verrattuna. Samalla tarkastellaan koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista Suomessa.

Mistä on kyse?

Peruskoululaisten oppimistuloksissa havaitulle laskulle ei ole yksiselitteistä syytä. Tässä tutkimuksessa monitahoista ilmiötä lähdetään selvittämään tutkimalla ensiksi, mitä yhdeksäsluokkalaisten osaamisen taso, motivaatio ja koulunkäyntiä koskevat asenteet ovat keväällä 2024. Samalla tarkastellaan niissä tapahtuneita muutoksia verrattuna vuosien 2001, 2012 ja 2017 aineistoihin, jotka perustuvat samaan tutkimuskyselyyn. Lisäksi tutkitaan yhteyttä a) tutkimuksen omissa osaamistehtävissä suoriutumisen ja b) oppilaiden päättötodistuksen matematiikan ja äidinkielen arvosanojen välillä: onko suoriutuminen molemmissa samantasoista, vai voiko oppimistulosten laskua selittää myös oppilaiden vaihteleva panostus arviointitehtävien tekemiseen.

Oppimistulosten laskun syiksi on julkisissa keskusteluissa arveltu muun muassa isommissa kaupungeissa havaittua koulujen eriytymistä, oppilaiden erilaisia taustoja ja koulunkäynnin tuen järjestelyjä. Näitä näkökulmia tarkastellaan tutkimalla, toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo, vai ovatko alueiden, koulujen ja luokkien väliset erot kasvaneet. Samalla tutkitaan, miten sosioekonomiselta taustaltaan erilaisten, tehostettua ja erityistä tukea saavien tai ulkomaalaistaustaisten oppilaiden sijoittuminen eri kouluihin ja luokkiin selittää tulosten vaihtelua. Lisäksi tarkastellaan painotetun opetuksen merkitystä erojen selittäjinä.

Tutkimus on kolmevuotinen. Se toteutetaan valtakunnallisesti kattavana otoksena, eli arviointitutkimukseen vastaa oppilaita yhteensä 120 koulusta ympäri Suomen. Myös koulujen opettajat vastaavat omaan kyselyynsä. Aineistonkeruu tehdään keväällä 2024.

Tutkimuksen tulokset raportoidaan ensitulosraporttina vuoden 2025 alussa ja vertaisarvioiduista artikkeleista koostuvana teoksena vuoden 2025 lopussa. Tutkimuksessa kerätty aineisto julkaistaan soveltuvin osin Tietoarkistossa jatkotutkimuskäyttöä varten.

Tutkimuksen tietosuojaan voit tutustua tästä. Oppilaan tietosuojailmoitukseen voit tutustua tästä.

Dataskyddsanmälan för forskningen hittar du här.

Tutkimuksen yhteyshenkilöt

Milja Saarnio
Tutkija
milja.saarnio@tuni.fi
+358503182241

Tiedotteet ja uutiset