Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Vainikainen, M.-P., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Hotulainen, R., Rimpelä, A., Marjokorpi, J., Kanerva, S., Oinas, S., Heikonen , L., Ahtiainen, R., Hienonen, N., Kesanto-Jokipolvi, H., Kinnunen, J., & Myöhänen, A. (2024). Koronapandemia peruskoulussa: koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä 2020-2022. (Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja; No. 2024:1). Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3384-3
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Oinas, S., Hotulainen, R., Koivuhovi, S., Brunila, K., & Vainikainen, M-P. (2022). Remote learning experiences of girls, boys and non-binary students. Computers and Education, 183, [104499]. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104499
Nilivaara, P., Vainikainen, M-P., Soini, T., & Oinas, S. (2022). Tulevaisuuden koulu oppijuuden kontekstina. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa: Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 318-333), Gaudeamus. https://www.gaudeamus.fi/teos/laaja-alainen-osaaminen-koulussa/
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Koivuhovi, S., Polso, K.-M., Leinonen, J., Nazeri, F., Nyman, L., Mergianian, C., Gustavson, N., Lindgren, E., Asikainen, M., Ihantola, P., & Hotulainen, R. (2022). Digitalisaation vaikutus oppimiseen, oppimistilanteisiin ja oppimistuloksiin: DigiVOO-hankkeen väliraportti 2022. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2377-6
Oinas, S., Ahtiainen, R., Vainikainen, M-P., & Hotulainen, R. (2021). Pupils' Perceptions About Technology-enhanced Feedback: Do Emojis Guide Self-regulated Learning? Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 1037-1051. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788149
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Kinnunen, J., Koivuhovi, S., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2021). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Tuloksia syksyn 2020 aineistonkeruusta. Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koulujen-etaopetuskaytanteissa-eroja-vuorovaikutus-opettajan-kanssa-vahensi-oppilaiden-stressia
Vainikainen, M.-P., Oinas, S., Ahtiainen, R., Rimpelä, A., Lindfors, P., Lintuvuori, M., Hienonen, N., Heikonen, L., Asikainen, M., Lindgren, E., & Hotulainen, R. (2020). School-level variation in distance learning practices during the COVID-19 pandemic in Finland.
Ahtiainen, R., Asikainen, M., Heikonen, L., Hienonen, N., Hotulainen, R., Lindfors, P., Lindgren, E., Lintuvuori, M., Oinas, S., Rimpelä, A., & Vainikainen, M-P. (2020). Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana: Ensitulokset. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-kasvatus-ja-oppiminen/koronakevat-kuormitti-huoltajia-ja-opettajia-oppilaiden-kokemukset-etaopetuksesta-vaihtelivat
Oinas, S. E., Thuneberg, H., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2020). Technology-enhanced Feedback Profiles and their Associations with Learning and Academic Well-being Indicators in Basic Education. Contemporary Educational Technology, 12(2), ep271. https://doi.org/10.30935/cedtech/8202
Oinas, S., Asikainen, M., & Vainikainen, M-P. (2019). Palautteen ja valintojen merkitys sähköisessä arvioinnissa. In J. Hautamäki, I. Rämä, & M-P. Vainikainen (Eds.), Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta (pp. 167-181). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia; No. 52). Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/koulutuksen-arviointikeskus/arviointi-ja-tutkimus/raportit-ja-kirjat/valtakunnallinen-arviointitutkimus-peruskoulun-paattovaiheesta#section-79230
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., & Hotulainen, R. (2018). Is technology-enhanced feedback encouraging for all in Finnish basic education? A person-centered approach. Learning and Instruction, 58. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.05.002