Bio
Nestori Kilpi har en magisterexamen i pedagogik efter att ha tagit examen som klasslärare vid Tammerfors universitet våren 2022. Han arbetar som forskare vid forskningscentret REAL och arbetar med en doktorsavhandling om sambandet mellan ekonomiska resurser i skolor och inlärningsresultat. På senare tid har Nestori arbetat särskilt med PISA-data, Tuettu-studien, som fokuserar på inkluderingsfrågor, och ett projekt om inlärningsresultat och utbildningspolitiska åtgärder i de nordiska länderna och Estland. Han är intresserad av kvantitativa metoder ur både undervisnings- och forskningsperspektiv.
Se Nestoris forskningsprofil.
Vainikainen, M-P., Saarnio, M., Asikainen, M., Mikkola, E., Lindgren, E., Koivuhovi, S., Gustavson, N., Hienonen, N., Lintuvuori, M., Nazeri, F., Kupiainen, S., Mallat, E., Kilpi, N., Luhtajärvi, H., Mergianian, C., Oinas, S., Nyman, L., Kanerva, S., Ahtiainen, R., Heikonen, L., Ortner, T., Lahtero, T., Luumi, L., Kuitunen, H. & Hotulainen, R. (2025). Valtakunnallinen oppimaan oppimisen arviointi 2024 - Ensituloksia. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2025:1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3823-7
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618
Kilpi, N., Hienonen, N., & Vainikainen, M.-P. (2024). Ennustaako digitaalisen teknologian käyttö koulussa matalampia PISA-tuloksia vai päinvastoin? – Oppilaiden raportoima digitaalisen teknologian käyttö koulussa ja sen yhteys lukutaidon tehtävistä suoriutumiseen PISA-tutkimuksissa vuosina 2000–2018. In S. Oinas, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä (pp. 133-165). (Kasvatusalan tutkimuksia; Nro 86). Suomen kasvatustieteellinen seura. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-26-1
Hienonen, N., Kilpi, N., Nilivaara, P. & Vainikainen, M-P. (2024). PISA 2022 Luova ajattelu. Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimuskeskus REALin julkaisuja 2024:2.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3532-8
Oinas, S., Vainikainen, M.-P., Asikainen, M., Gustavson, N., Halinen, J., Hienonen, N., Kiili, C., Kilpi, N., Koivuhovi, S., Kortesoja, L., Kupiainen, R., Lintuvuori, M., Mergianian, C., Merikanto, I., Mäkihonko, M., Nazeri, F., Nyman, L., Polso, K.-M., Schöning, O., Svedholm-Häkkinen, A., Vanhanen, S. & Hotulainen, R. (2023). Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa: Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2780-4
Huusela, M., & Kilpi, N. (2022). Suhteellisen iän yhteys PISA 2018 -tutkimuksen lukutaidon ja matematiikan arviointialueiden tuloksiin Suomessa. [Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto]. Trepo. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014202