Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet
Johdanto
Koulutuksellisen tasa-arvon periaatteet ovat suomalaisessa koulutuspolitiikassa keskeisiä niin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen kuin toisen asteen koulutustakuunkin osalta. Erityisopetuksen toimintamallien avulla koko ikäluokka on saatettu saman koulujärjestelmän piiriin ja kullekin oppilaalle pyritään järjestämään parhaiten oppimista ja koulutusjärjestelmässä etenemistä tukeva opetusmuoto.
Perusopetuksen erityisopetusjärjestelmä on kokenut suuria muutoksia vuoden 1998 perusopetuslaista lähtien. Muutosten sarja kulminoitui vuonna 2010 voimaan tulleisiin valtionosuuslain muutoksiin sekä vuonna 2011 voimaan tulleisiin perusopetuslain muutoksiin.
Varhaiskasvatuslaissa (36/1973) oleva lapsen kehityksen ja oppimisen tuen määrittely on selvästi väljempi kuin perusopetuslaissa. Tulkinnanvaraa on paljon enemmän, ja selvitysten mukaan kuntien välillä esiintyy suuria eroja tuen järjestämisessä. Varhaiskasvatuksessa on myös paljon yksityisiä toimijoita, joiden osalta tuen järjestämisestä ei ole tietoa. Esiopetuksen tuen järjestelyt on kuvattu perusopetuslaissa (628/1998).
Tutkimushankeen toteuttaa konsortio, johon kuuluvat Tampereen yliopisto ja Helsingin yliopisto.
Tavoitteet
Tämän hankekokonaisuuden päätavoitteina on selvittää:
– miten lapsen tai oppilaan oikeus tukeen toteutuu varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa mukaan lukien vaikutukset toisen asteen koulutukseen pääsyyn,
– millainen merkitys tuen toteutuspaikalla on oppilaan oppimiseen ja oppimisasenteisiin, sekä
– miten valtionosuusjärjestelmän muutos näkyy tuen toteutumisessa.
Hankkeen osatutkimusten tavoitteet:
Tavoite 1 Alueellisten erojen selvittäminen
Tavoite 2 Tuen toteutuspaikan
merkitys
Tavoite 3 Erityistä tukea saaneiden oppilaiden sijoittuminen toisen asteen opintoihin
Tavoite 4 Valtionosuusjärjestelmän
muutoksen vaikutukset
Tavoite 5 Tukijärjestelyt
Hanke on jaettu kahteen osaan: Varhaiskasvatus ja esiopetus ja Perusopetus ja toiselle asteelle siirtymä.