PROJEKTIT

Aktiiviset projektit

  • Horizon Europe MapIE -projekti

    MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education on nelivuotinen Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REALin johtama Horizon Europe -hanke. Tutkimuskonsortioon kuuluu koulutuksen arviointitutkijoita Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksesta, Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta, Oslon yliopistosta, Göteborgin yliopistosta, Frankfurtin Goethe-yliopistosta ja Szegedin yliopistosta.

  • Korona-tutkimushanke

    Korona-tutkimushanke

    Siirtyminen etäopiskeluun yllättäen voidaan nähdä konkreettisena koko koulutusjärjestelmäämme koskevana laajana etäopetuskokeiluna, joka ohjaa viimeistään nyt opettajat ja oppilaat tietokoneiden ja erilaisten sähköisten oppimisalustojen ääreen.

  • Oppimaan oppimisen arviointitutkimus 2024

    Oppimaan oppimisen valtakunnallinen arviointi 2024 on tutkimushanke, jossa selvitetään Suomen yhdeksäsluokkalaisten osaamisen tasoa, motivaatiota ja asenteita vuonna 2024 ja näissä tapahtuneita muutoksia vuosiin 2001, 2012 ja 2017 verrattuna.

  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

    Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

    Koulutuksellisen tasa-arvon periaatteet ovat suomalaisessa koulutuspolitiikassa keskeisiä niin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen kuin toisen asteen koulutustakuunkin osalta. Erityisopetuksen toimintamallien avulla koko ikäluokka on saatettu saman koulujärjestelmän piiriin ja kullekin oppilaalle pyritään järjestämään parhaiten oppimista ja koulutusjärjestelmässä etenemistä tukeva opetusmuoto.

  • Oppimisryhmittely ja valinnaisuus

    Oppimisryhmittely ja valinnaisuus: Seurantatutkimus Keravan painotuspoluista

  • Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa

    Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa

    Turun kaupunkitutkimusohjelmassa toteutetaan tutkimushanke ”Peruskoulut oppimisen ja hyvinvoinnin keskuksina Turussa” (2022–2023) yhteistyössä Turun yliopiston Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksen CELE, Tampereen yliopiston Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimusryhmän REAL sekä Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimusryhmän NEDIS välillä.

  • PISA-tutkimus

    PISA (Programme for International Student Assessment) on OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, jossa kartoitetaan kansainvälisessä vertailukehyksessä kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa.

  • Tuettu-tutkimus

    Tuettu-tutkimus on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa selvitetään inkluusioon liittyviä kysymyksiä opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, millaisia vaikutuksia oppilaan luokalla ja luokan oppilaskokoonpanolla on sekä erityistä tukea saaville oppilaille että heidän luokkatovereilleen.

Menneet projektit

  • DigiVOO-hanke

    DigiVOO tutkii Digitalisaation vaikutusta Oppimistilanteisiin, Oppimiseen ja Oppimistuloksiin perusopetuksessa. Tutkimushankkeen tuloksia voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan oppimisympäristöjen pedagogista käyttöä.

  • ELOA-hanke

    ELOA-hanke järjestää laaja-alaista osaamista, oppiainerajat ylittävää oppimista ja niiden opetusta ja arviointia käsittelevän 5 opintopisteen täydennyskoulutuksen peruskoulun ja lukion opettajille.

  • Laaja-alaisen osaamisen arviointi

    “Laaja-alaisen osaamisen opetus ja arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä” on vuosina 2018-2021 toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke, eli yksi hallituksen vuonna 2018 alkaneista kärkihankkeista.

  • Tulevaisuuden taitojen tietokonepohjainen arviointi

    Tämän hankkeen tarkoituksena on luoda uudenlaisia dynaamisia digitaalisia arviointityökaluja laaja-alaisen osaamisen arvioimiseksi koulutusinstituutioissa.