Tuettu-tutkimus

Tuettu-tutkimus on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa selvitetään inkluusion toimivuutta opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta.

Tavoitteena on tutkia:

  1. Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opetusryhmä – yleisopetuksen luokka tai erityisluokka – vaikuttaa heidän suoriutumiseensa osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin

  2. Miten erityistä tukea saavien oppilaiden opiskelu yleisopetuksen luokassa vaikuttaa muiden oppilaiden suoriutumiseen osaamistehtävissä sekä oppimista koskeviin asenteisiin

  3. Miten luokan oppilaskokoonpano vaikuttaa oppilaiden kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviin asenteisiin ja uskomuksiin.

Tutkimuksen tavoite on tuottaa tietoa inkluusion toimivuudesta kaikkien oppilaiden näkökulmasta sekä tuen toteutumisesta osana yleisopetusta tai erilaisissa erityisluokissa. Tämä tieto on tärkeää niin opetuksen järjestäjiä kuin myös lain ja opetussuunnitelman muutostarpeiden arvioimista varten. 

Tutkimus toteutetaan nelivuotisena pitkittäistutkimuksena, jossa samoja oppilaita seurataan 4. vuosiluokalta 6. vuosiluokalle. Tutkimusta varten on tehty valtakunnallisesti kattava otos (noin 8 000 oppilasta 139 koulusta ja 70 opetuksen järjestäjältä). Tutkimuskoulujen kaikkia neljänsiä luokkia toivotaan tutkimukseen mukaan.  

Ensimmäinen aineistonkeruu kouluissa tapahtui kevätlukukaudella 2022. Tämän jälkeen aineistoa on kerätty kevätlukukautena 2023 ja tullaan keräämään kevätlukukautena 2024. Tutkimuksen tuloksia tullaan julkaisemaan tutkimuksen eri vaiheissa. 

Lisäksi tutkimuksessa selvitetään kunta-, koulu- ja luokkatason tekijöitä, jotka ovat yhteydessä opetuspaikkaratkaisuihin. Kyselyaineistoa kerätään tutkimuskoulujen rehtoreilta ja opettajilta. 

Tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia (01.09.2020–31.08.2024). 

Tutkimuksen tietosuoja

Tutkimukselle on saatu Helsingin yliopiston ihmistieteiden eettisen ennakkoarvioinnin toimikunnalta lausunto (17.5.2021) osoitukseksi sitoutumisesta tutkimuseettisten periaatteiden noudattamiseen. 

Tutkimuksen tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (DPIA) on hyväksytty Tampereen yliopistossa 27.8.2021. 

Tutkimuksen tietosuojaan voi tutusta alla:

Oppilasaineistoa koskeva tietosuojailmoitus

Rehtori- ja opettaja-aineistoja koskeva tietosuojailmoitus

Tutkimukseen osallistuville oppilaille tehtiin lyhyt selkokielinen video tietosuojasta:

Tietosuojavideo

Tiedotteet ja uutiset